Článok z týždenníka Trend

Slovenský start-up s názvom Tracktest, ktorý vznikol v roku 2012 v Svätom Jure, má dnes 50 000 užívateľov v takmer stovke krajín sveta. A stále rastie.

Za úspešným projektom stojí Dalibor Jakuš, zakladateľ portálu Profesia.sk a Klaudia Bednárová, riaditeľka jazykového centra the Bridge. Na naše otázky odpovedal Braňo Pokrivčák, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ Tracktest.eu.

Ako vznikol nápad na vytvorenie aplikácie Tracktest?
Pre kvalitnú jazykovú výučbu je veľmi dôležitá správna diagnostika. Každého človeka, ktorý prichádza do jazykovej školy, alebo ktorému firma prepláca jazykovú výučbu, treba kvôli zaradeniu do správnej znalostnej úrovne najprv otestovať. Keďže fyzické testovanie je časovo náročné, zakladatelia projektu prišli s nápadom na zavedenie univerzálneho online nástroja na testovanie angličtiny. Túto ideu zhmotnenú do konkrétnej aplikácie sme prvýkrát odskúšali na veľtrhu práce Profesia Days, pričom behom dvoch dní sme otestovali takmer štyritisíc ľudí.

V čom sa online testovanie líši od toho klasického?
Online testovanie je oveľa komplexnejšie ako bežný papierový test. Online aplikácia totiž okrem cvičení na gramatiku, porozumenie textu či písanie, obsahuje aj aplikáciu na počúvanie textu, pričom najnovšie bude schopná aj nahrať a následne vyhodnotiť rozprávanie. Online test obsahuje množstvo otázok a úloh, čiže ide do hĺbky. Je možné ho v ktoromkoľvek bode prerušiť a následne sa k nemu aj vrátiť. Hoci by sa mohlo zdať, že pri online testovaní je možné podvádzať, s týmto javom sa takmer nestretávame. V spolupráci so spoločnosťou Express Publishing, ktorá disponuje prepracovanou databázou testov, bol totiž test nastavený tak, aby zistil vedomosti, nie tak, aby ľudí nachytal na chybách. Nikto predsa nepotrebuje oklamať sám seba.

Kto najčastejšie využíva služby online testovania?
V súčasnosti máme celkovo tri cieľové skupiny. Prvú tvoria individuálni používatelia, ktorí môžu certifikát z testovania priložiť k svojmu životopisu pri hľadaní si práce. Ďalšou skupinou sú rôzne veľké firmy, ktorých zamestnanci používajú angličtinu na dennej báze. Keďže tieto spoločnosti svojim zamestnancom hodiny angličtiny uhrádzajú z firemných peňazí, zaujíma ich, ako títo ľudia v jazykovom vzdelávaní napredujú, teda aké majú výsledky testov. Poslednou skupinou sú jazykové školy, cez ktoré ročne prejdú na Slovensku desaťtisíce žiakov.

Aké výhody má certifikát z vášho testovania?
Certifikát z Tracktestu môže získať každý používateľ po úspešnom zvládnutí testu pre určenú úroveň anglického jazyka. Certifikát hovorí o tom, akú tento používateľ dosiahol celkovú úroveň podľa Európskeho referenčného rámca pre jazyky a čo to presne vypovedá o jeho komunikačných schopnostiach. Certifikát zároveň popisuje, aké percentá dosiahol používateľ z jednotlivých častí, teda z čítania, z písania, ako aj z gramatiky. Pri rôznych iných certifikovaných testoch platí, že kým fyzicky dostanete certifikát, môžu prejsť aj tri mesiace, pričom tento certifikát vás môže bežne stáť aj 200 EUR. V Trackteste si svoju úroveň preveríte podstatne rýchlejšie, lacnejšie a rovnako si jeho výsledok môžete priložiť k vášmu životopisu. Ďalším dôležitým faktorom je to, že tento nástroj poskytuje jednotné hodnotenie pre všetkých používateľov. V súčasnosti si totiž môže každá jazyková škola vystavovať vlastné certifikáty, pričom rovnaká úroveň v rôznych školách nebude znamenať to isté. Naše testovanie je objektívnejšie aj z toho uhla pohľadu, že živý učiteľ, ktorý testuje žiaka a má k nemu vytvorený vzťah, nemusí byť pri hodnotení objektívny.

V čom je samotná aplikácia výhodná pre firmy?
Firmy, ktoré využívajú nástroj Tracktest, majú špeciálny modul, v ktorom si vedia manažovať svojich zamestnancov či uchádzačov o prácu. Jediným kliknutím vedia rozposlať testy, alebo si exportovať tabuľku s výsledkami. Tým, že budú poznať jazykovú úroveň svojich zamestnancov vo firme môžu s touto informáciou ďalej pracovať. Navyše, po určitom časovom období, ideálne po roku, si môžu svojich zamestnancov znova otestovať a tak zistiť ich progres.

Zapájate do projektu aj štátne školy?
Oslovujú nás predovšetkým súkromné školy – stredné a jazykové. Naše testovanie si však už odskúšali napríklad aj študenti z Gymnázia Jura Hronca či C. S. Lewisa z Bratislavy. Využívajú ho aj mnohé zahraničné školy. Snažíme sa rozbehnúť aj partnerské siete v zahraničí – napríklad v Taliansku či v Kolumbii. Náš distribútor v Kolumbii sa snaží presadiť Tracktest dokonca priamo na ministerstve školstva, a vyzerá to tak, že to prejde rýchlejšie ako u nás.

Hovoríte, že sa vám darí aj v zahraničí?
Od prvého okamihu, ako sme sa do Tracktestu pustili, sme vedeli, že pôjde o globálny projekt. Už v minulom roku sme mali viac zákazníkov zo zahraničia, ako zo Slovenska. Pomer v súčasnosti predstavuje zhruba 30 ku 70. Len pre zaujímavosť, zhruba 50 % všetkých používateľov pochádza z Európy, 30 % z Ázie a vyše 10 % z Ameriky. Jedným z našich najväčších zákazníkov je napríklad anglická firma, ktorá zabezpečuje personál pre londýnske letiská. Zaujímavým klientom sú aj bezpečnostné zložky v Estónsku, ale zákazníkov máme aj v Bahrajne, Vietname či Rwande.

Kto financoval tento projekt?
Projekt si financujeme z vlastných zdrojov, čo znamená, že štartovný kapitál poskytli jeho zakladatelia – Klaudia Bednárová, riaditeľka the Bridge a Dalibor Jakuš, zakladateľ portálu Profesia.sk. Ide síce o startup, od začiatku sme však dbali o to, aby bol životaschopný a dokázal sám seba uživiť. Chceli sme si otestovať, či je po našej aplikácii dopyt a na to sme nepotrebovali veľké peniaze. Jednotlivé zmeny sme preto robili postupne a teda teraz vieme, že aplikácia je žiadaná, preto chceme rásť a zlepšovať sa. Do budúcnosti sa však nebránime novým investíciám.

Profesia days