JON HIRD je učiteľ, školiteľ a autor materiálov v oblasti ELT, žijúci v Oxforde vo Veľkej Británii. Učí gramatiku, odbornú a diplomatickú angličtinu a EAP na Oxfordskej univerzite. Často robí prednášky a workshopy nielen v Británii, ale aj v zahraničí. Napísal alebo prispel do množstva publikácií v oblasti ELT, vrátane učebníc gramatiky, učebníc a iných doplnkových materiálov.
Plenárka: Hovorená gramatika – to čo je?
Gramatika v hovorovej angličtine je úplne iná ako tá, ktorú sa učíme v škole. Cez analýzu autentického dialógu sa pozrieme na niektoré kľúčové prvky hovorenej gramatiky a zamyslíme sa nad tým, ako ich môžeme implementovať do vyučovacieho procesu a pomôcť tak študentom lepšie pochopiť jej používanie.
Workshop: Hovorená gramatika vo výučbe
Tento praktický workshop nadväzuje na keynote prednášku a ponúka zamyslenie sa nad ďalšími aspektami hovorenej gramatiky. Na začiatku si vypočujeme a zanalyzujeme autentický dialóg a potom sa pozrieme detailnejšie na niektoré prvky hovorenej gramatiky s tým, aby sme ich vedeli implementovať do vyučovacieho procesu.
Pripravujeme pre vás 16 workshopov z oblastí sebarozvoja, rozvoja zručností, metodiky aj HLT (Humanistic Language Teaching).
Informácie o jednotlivých prednášajúcich a ich workshopoch si môžete prečítať nižšie.
Konferenciu odštartuje Jon Hird plenárnou prednáškou o úlohe gramatiky v komunikácii.
NOVINKOU bude možnosť si priamo na mieste zarezervovať a vyskúšať koučing v angličtine.
Program postupne dopĺňame, rozdelenie workshopov do časových slotov je len predbežné.
Hovorená gramatika: to čo je?
Jon Hird pracuje ako učiteľ, školiteľ a autor ELT materiálov. Pochádza z Oxfordu vo Veľkej Británii. Učí gramatiku, odbornú a diplomatickú angličtinu, ako aj EAP na Oxfordskej univerzite. Často prednáša a robí workshopy vo Veľkej Británii aj v zahraničí. Napísal a prispel do množstva publikácií venovaných ELT, ako sú napríklad učebnice gramatiky, učebnice a ďalšie doplnkové materiály.
Gramatika hovorovej angličtiny sa v mnohých ohľadoch líši od „školskej“ gramatiky, ktorú sa žiaci zvyčajne učia. Prostredníctvom analýzy autentického dialógu si priblížime niektoré kľúčové črty hovorovej gramatiky a preskúmame, ako ju môžeme zaviesť do vyučovania a pomohli žiakom ju lepšie pochopiť a používať.
Workshop: Hovorená gramatika vo výučbe Tento praktický workshop nadväzuje na plenárku a venuje sa niektorým ďalším aspektom hovorenej gramatiky. Ako východisko si vypočujeme a zanalyzujeme autentický dialóg a potom sa podrobnejšie pozrieme na niektoré prvky hovorenej gramatiky s tým, ako ich môžeme začleniť do vyučovania.
Zvládanie stresu z technológií
Liam pôsobí v oblasti ELT od roku 2014 a učí zvedavých mladších žiakov aj ambicióznych univerzitných študentov. Je držiteľom certifikátov CELTA, PGCE v oblasti jazykovej a literárnej gramotnosti a magisterského titulu v oblasti vzdelávacích technológií. Jeho poslaním je transformovať vzdelávanie učiteľov pomocou kreatívnych nápadov a praktických riešení, ktoré v triede prinášajú skutočné zmeny. Ako manažér ELT pre Spojené kráľovstvo a Írsko vo vydavateľstve Express Publishing prináša Liam energiu, odborné znalosti a vášeň pre zvyšovanie štandardov výučby.
Cítite sa preťažení AI, nekonečným prúdom aplikácií, nástrojov a technických požiadaviek? Spoločne preskúmame príčiny „technostresu“ a ponúkneme praktické stratégie na jeho efektívne zvládnutie. Naučte sa, ako si vybrať efektívny digitálny obsah, identifikovať príčiny stresu a podporiť pohodu pre vás a vašich žiakov. Odneste si praktické tipy a osobný plán, ako prosperovať v dnešnom prostredí ELT, založenom na technológiách.
Angličtina pre špecifické účely
Andrej vyštudoval Filozofickú fakultu UK v Bratislave a Institute of Management v Londýne. Okrem vyučovania anglického jazyka s podporou certifikácie učiteľov CAELT, University of British Columbia, Kanada, pracuje aj pre medzinárodnú advokátsku kanceláriu Squire Patton Boggs a ako súdny prekladateľ zapísaný v zozname znalcov, tlmočníkov a prekladateľov Ministerstva spravodlivosti SR. Andrej je profesionál v správaní aj vystupovaní. V The Bridge vyučuje kurzy zamerané na právnickú angličtinu, napríklad kurzy o politikách a smerniciach, boji proti praniu špinavých peňazí, práve obchodných spoločností, rozhodcovskom konaní a slovenských zákonoch v angličtine. Pravidelne sa zúčastňuje odborných konferencií organizovaných AmCham a Slovenskou advokátskou komorou. Vo voľnom čase rád cvičí, číta odbornú literatúru a ďalej sa vzdeláva.
Angličtina pre špecifické účely Počas workshopu budeme skúmať transformačnú silu vyučovania angličtiny pre špecifické účely (ESP). Na základe osobných skúseností sa podelím o príbehy o tom, ako slabé stránky a životné udalosti vydláždili mne a iným cestu k tomu, aby sme sa stali špecialistami (v mojom prípade na právnickú angličtinu). Bližšie sa pozrieme na rôzne oblasti ESP a objavíme vašu potenciálnu budúcnosť v ESP. Prehĺbime pojmy „špecialista“ a „špecifické účely“, pričom sa zameriame na to, ako riešiť potreby rôznych študentov. Nemáte všetok čas na svete, aby ste sa stali odborníkom na vyučovanie ESP; musíte sa tak správať. Spoločne zistíme ako.
Kreatívne písanie
Kamila vyštudovala angličtinu a nemčinu, učí už takmer 20 rokov a má tiež certifikát na vyučovanie jogy a ajurvédy. Jej najväčším záujmom je to, čo nazýva poéziou života. Píše básne, rada fotí, túla sa po meste, cestuje a s nadšením navštevuje operu, galérie, múzeá a koncerty. Zabúda na čas čítaním kníh, posedáva pri káve na balkóne alebo v obľúbených kaviarňach a stará sa o svoje bylinky. Najlepšie sa cíti, keď život plynie voľným štýlom, spontánne. Je človek, ktorý má v rukách skôr mapu ako navigáciu. Vďaka svojej extrovertnej povahe ľahko nadväzuje kontakty a baví ju kultúrna rozmanitosť. S radosťou učí kurzy kreatívneho písania a od minulého roka má pod palcom marketing a sociálne siete v jazykovej škole The Bridge aj v občianskom združení Kogneo.
Kreatívne písanie je skvelý spôsob, ako sa spojiť so svojou intuíciou a vytiahnuť všetko z fascinujúceho orgánu zvaného mozog. Existuje mnoho spôsobov, ako zvýšiť svoju kreativitu a jedinou podmienkou je: vaša AKTIVITA. S malou pomocou si na začiatku jednoducho sadnete a budete písať. Bez akýchkoľvek obmedzení. Na workshope si vysvetlíme základy, pozrieme sa na to, ako môžeme tvorivé písanie využiť na našich hodinách, no najmä: budeme PÍSAŤ. A prečo by ste sa mali zúčastniť? Pretože hrať sa so slovami, obracať ich naruby, spájať s nimi svoje myšlienky a pozorovať, čo z tejto hry vzniká, je zábava a otvára to nové obzory. Teším sa na vás.
Výhody hier scavenger hunt
Barbara K. Horváth je učiteľka EFL s viac ako 20-ročnou praxou. Získala bakalársky titul ako učiteľka anglického jazyka a literatúry a odborníčka na komunikáciu. Postgraduálne štúdium v odbore Hodnotenie čítania s porozumením získala na Univerzite v Szegede a následne absolvovala magisterské štúdium na Panónskej univerzite. Po ukončení doktorandského štúdia v programe Pedagogika anglického jazyka na Univerzite Eötvösa Loránda začala pracovať ako lektorka na čiastočný úväzok na tamojšej Katedre pedagogiky anglického jazyka. Jej výskum sa zameriava na kultúrne a multikultúrne otázky, ako sú rozmanitosť, segregácia, integrácia, inklúzia a zážitková pedagogika v ELT. Je absolventkou programu International Visitor Leadership Veľvyslanectva USA a koordinátorkou grantov TESOL-Maďarsko.
Výhody hier scavenger hunt Na workshope si povieme o inovatívnym využití scavenger hunts vo vyučovaní anglického jazyka. Tento dynamický prístup nielenže robí učenie interaktívnejším a zábavnejším, ale tiež podporuje osvojovanie si jazyka prostredníctvom reálneho kontextu a spolupráce. Zistite, ako môžu tieto hry rozšíriť slovnú zásobu, zlepšiť komunikačné zručnosti a motivovať študentov všetkých vekových kategórií. Budeme sa zaoberať praktickými stratégiami navrhovania efektívnych hier scavenger hunts online a offline, ich zosúladením s cieľmi učebných osnov a hodnotením ich vplyvu na proces učenia. Bez ohľadu na to, či ste skúsený pedagóg alebo nováčik v tejto oblasti, tento workshop vám poskytne cenné poznatky a užitočné nástroje aplikovateľné vo vašej jazykovej triede.
Mentoring na školách
Andrea Záhumenská je v súčasnosti hlavnou metodologičkou v anglickom jazykovom centre The Bridge v Bratislave. Prednášala na viacerých ELT konferenciách a viedla celý rad externých školení pre učiteľky a učiteľov angličtiny. Andrea je držiteľkou diplomu Trinity TESOL a koučkou s akreditáciou EMCC. Ako školiteľka a mentorka pracuje už vyše 15 rokov. Je presvedčená, že učitelia môžu a majú skutočný význam pre život študentov a môžu mať na študentov pozitívny vplyv, ktorý rezonuje aj mimo triedy. Je tiež presvedčená, že učiteľstvo je dynamické a rozvíjajúce sa povolanie a že najlepší učitelia veria v celoživotné vzdelávanie a neustále sa snažia o osobný rozvoj.
Mentoring na školách Na tomto workshope sa budeme zaoberať dvojitým prínosom mentoringu na školách ako nástroja na rozvoj učiteľov aj na zlepšenie výsledkov žiakov. Budeme diskutovať o tom, ako môžu mentorské programy posilniť profesijný rast učiteľov, poskytnúť podporu začínajúcim učiteľom a v konečnom dôsledku zlepšiť výsledky vzdelávania žiakov. Účastníci sa oboznámia so štruktúrou a vplyvom nášho vlastného mentoringového programu a získajú prehľad o výhodách, ktoré prináša učiteľom aj žiakom. Náš prístup je založený na princípoch mentoringu EMCC a kombinuje odborné vedenie s účinnými nástrojmi koučovania. Okrem toho si vyskúšame praktické nástroje koučovania, ktoré pomáhajú aj v rámci mentoringového procesu.
Hovorená gramatika vo výučbe
Erasmus program na našej škole
Barbora je projektová manažérka, ktorá v The Bridge English Language Center zastrešuje medzinárodné projekty v rámci programu Erasmus, interné projekty v oblasti vzdelávania učiteľov a CSR aktivity. Má vzdelanie v oblasti lingvistiky a prekladateľstva a profesionálne aj dobrovoľnícke skúsenosti s riadením projektov v rôznych oblastiach podpory vzdelávania a rozmanitosti. Ako projektová manažérka s vášňou pre prepájanie ľudí a kultúr spája svoje skúsenosti v najnovšom a jedinečnom projekte venovanom komunite učiteľov využívajúcich humanistické prístupy vo svojej profesii – Hlt.digital.
Ondrej učí od roku 2011 všetky úrovne dospelých študentov na univerzitách a v súkromných jazykových školách. Počas svojho pôsobenia na univerzite a v rámci svojho ďalšieho odborného vzdelávania absolvoval Erasmus stáž v Londýne, štipendium na Univerzite v Rzeszowe a kurz v Schiu v Taliansku. Do projektu HLT.digital je zapojený takmer od jeho začiatku, prepája myšlienky jeho domovskej školy Bridge a staršie humanistické myšlienky a ľudí, ktorí sú mu blízki.
Program Erasmus+ na našej škole
V tejto prezentácii predstavíme program Erasmus+ a podelíme sa o aktivity, ktoré sme realizovali v roku 2024. Budeme diskutovať o výsledkoch týchto projektov a zamýšľať sa nad tým, ako podporili profesionálny a osobný rozvoj našich tímov. Dozviete sa, ako nám účasť v programe Erasmus+ pomohla posilniť naše odborné znalosti, zlepšiť tímovú prácu a rásť ako jednotlivci. Táto prezentácia je určená na poskytnutie pohľadov a inšpirácie pre učiteľov jazykov, ktorí majú záujem o podobné príležitosti.
Zlepšenie zručností žiakov
Sam je lektorka a kariérna/biznis koučka s rôznorodými skúsenosťami. Je držiteľkou titulu z obchodnej administratívy z Indie a certifikátov TEFL, TESOL, TEYL a CELTA. Od svojho nástupu do jazykovej školy The Bridge v roku 2019 pomáha Sam študentom všetkých vekových kategórií a prostredí dosiahnuť ich plný potenciál. Vyučovanie vníma ako privilégium, ktoré jej umožňuje neustále sa učiť a rásť spolu so svojimi študentami. Sam je známa svojou srdečnou, prívetivou povahou a vynikajúcimi komunikačnými schopnosťami, vďaka čomu vytvára pútavé a podporné prostredie, v ktorom sa študenti cítia sebaisto a môžu objavovať a rozvíjať svoje schopnosti. Okrem práce učiteľky Sam pôsobí aj ako kariérna/biznis koučka, ktorá pomáha klientom orientovať sa v kariérnych zmenách, zlepšovať vodcovské zručnosti a dosahovať profesionálny rast. Verí, že jednotlivcom umožňuje rozpoznať ich silné stránky a podniknúť zmysluplné kroky k dosiahnutiu ich cieľov. Zameriava na pomoc klientom pri budovaní sebadôvery, zlepšovaní ich myslenia a odhaľovaní nových príležitostí.
Zlepšenie zručností žiakov Workshop je určený pre manažérov vzdelávania, školiteľov učiteľov a lektorov ESL, ktorí chcú využívať nástroje koučovania na zvýšenie motivácie, angažovanosti a výkonu žiakov v triede. Účastníci sa oboznámia s nástrojom 4Fs Reflection, ktorá pomáha študentom zamyslieť sa nad ich pokrokom a zlepšiť ich prístup, ako aj so Stepping Stones, ktorý pomáha študentom stanoviť si realistické, dosiahnuteľné ciele. Tieto nástroje ponúkajú spôsob, ako podporiť nezávislosť a zodpovednosť študentov. Dozviete sa tiež, ako možno nástroje koučovania ľahko začleniť do jazykovej prípravy, aby sa študenti stali samostatnými prostredníctvom zaujímavých diskusií a reálnych situácií. Účastníci odídu s užitočnými vedomosťami a zdrojmi na vytvorenie kultúry triedy, ktorá si cení introspekciu a stanovovanie cieľov tak, aby študenti dokázali prevziať zodpovednosť za svoje vzdelávanie.
Od slov k činom: HLT v praxi
Alan Pulverness je riaditeľom spoločnosti TransformELT a hlavným konzultantom spoločnosti NILE. Alan pracoval ako učiteľ a školiteľ v Alžírsku, Kanade, Nemecku, Taliansku, Rusku, Španielsku a Spojenom kráľovstve. Bol konzultantom pre British Council pri projektoch obnovy učebných plánov, tvorby učebných osnov, tvorby materiálov a podpory čitateľskej gramotnosti v Bulharsku, Maďarsku, Poľsku, Rusku a Spojenom kráľovstve. Je spoluautorom viacerých učebníc, vrátane ocenených Macmillan Short Course Programme a The TKT Course (CUP). Jeho odborným záujmom je dráma a literatúra v ELT a medzikultúrne povedomie. V rokoch 2000 až 2004 redigoval konferenčné výbery IATEFL a v rokoch 2002 až 2006 spolupredsedal konferencii British Council Oxford Conference on the Teaching of Literature.
HLT Digital (2022-2024) je výstupom nadnárodného projektu Erasmus+, ktorý vedie škola The Bridge a ktorý sa venuje uchovávaniu a šíreniu histórie humanistického vyučovania jazykov (HLT). Materiály, ktoré zostavil a upravil projektový tím, tvoria online repozitár – https://hlt.digital – profilov a súčasných rozhovorov s odborníkmi z praxe a archívnych materiálov od Maria Rinvolucriho. Sú bohatým zdrojom pre výskumníkov zaoberajúcich sa vplyvom HLT. Cieľom workshopu je preskúmať praktické uplatnenie niektorých princípov, o ktorých sa hovorí v dokumente HLT Digital, na vyučovanie v triede. Budeme sa zamýšľať nad tým, čo znamená byť a pracovať ako učiteľ.
Poďme si čítať
Emmu by sme chceli mať všetci za kamarátku. Uvoľnená, empatická, so záujmom o druhých ľudí a skvelým zmyslom pre humor. Má titul Master z literatúry na Queen Mary’s College, University of London, a CELTA diplom z International House London. Bola tiež jednou z prvých absolventov kurzu Coaching Practitioner s akreditáciou od EMCC. Popri učení posledné dva roky tiež mentoruje a koučuje študentov a kolegov. Prednášala na niekoľkých konferenciách na Slovensku, ako aj na konferencii IATEFL v Maďarsku a Slovinsku. Na práci učiteľky a lektorky si najviac cení príležitosť „spoznať mnoho inšpiratívnych ľudí a možnosť pomôcť im zlepšiť sa v angličtine“. Emma je komunikatívna a rada stretáva nových ľudí. Zároveň má dobré organizačné schopnosti a je orientovaná na cieľ. Jej študenti majú radi jej humor a priateľskú povahu. Emma pochádza z juhozápadu Anglicka, rada číta a cestuje, varí a skúša nové recepty.
Poďme si čítať Kedy si vaši žiaci naposledy vzali do rúk knihu len pre radosť z čítania, a nie preto, že museli odpovedať na otázky týkajúce sa obsahu knihy? Prečo a ako rozšírené/detailné čítanie ovplyvňuje znalosti žiakov v angličtine a ďalšie jazykové zručnosti? Aké sú ďalšie výhody rozšíreného čítania? A čo zdroje? Cieľom tohto workshopu je venovať sa všetkým týmto bodom, ako aj nápadom na zábavné a kreatívne aktivity pre žiakov, aby sa mohli venovať čítaniu materiálu bez hodnotenia.
Študent = človek
Mark Andrews pôsobil 15 rokov ako školiteľ učiteľov na Univerzite Eötvösa Loránda v Budapešti v Maďarsku na Katedre aplikovanej lingvistiky anglického jazyka, predtým učil v Nemeckej demokratickej republike, Československu a Českej republike. Už 40 rokov žije a pracuje v strednej/východnej Európe, z toho 12 rokov ako metodik ELT a poradca British Council. Šesť rokov sa podieľal na jazykovom a kultúrnom projekte s učiteľmi stredných škôl v Maďarsku, ktorého výsledkom bola učebnica pre tínedžerov Zoom In. Päť rokov bol koordinátorom IATEFL Hungary Culture and Literature Special Interest Group a je veľkým podporovateľom združení učiteľov v regióne strednej a východnej Európy. Desať rokov pracoval pre SOL (Sharing One Language) v Devone aj v tomto regióne ako školiteľ učiteľov, lektor na študentských kurzoch a tvorca kurzov a materiálov. V súčasnosti pracuje na voľnej nohe a viedol týždenné kurzy pre tínedžerov v rakúskych školách pre organizáciu English in Action. Veľmi rád chodí na Slovensko a spoluorganizoval štyri letné tábory v Čadci, Starej Turej a Šamoríne na lodi na Dunaji.
Ak sa budete k študentom správať ako k ľuďom, potom ako k študentom a napokon ako k študentom angličtiny, možno sa niečo naučia. Ak si dáte za hlavný cieľ nadviazať dobrý vzťah s novou skupinou, potom sa vám bude vyučovanie zdať oveľa ľahšie a jednoduchšie. Nemusíte byť herec alebo zabávač, aby ste boli dobrým učiteľom, v skutočnosti môžete byť dobrým učiteľom, aj ak ste pomerne tichý, uzavretý človek. Rozhodujúce však je, aby študenti vedeli a cítili, že vám na nich záleží ako na ľuďoch, ako na študentoch aj ako na študentoch angličtiny. Na tomto workshope sa budeme zaoberať praktickými spôsobmi, ako môžu byť učitelia takými učiteľmi, s ktorými sa študenti s rôznymi povahami môžu cítiť dobre. Pozrieme sa tiež na to, čo znamená správať sa k študentom tak, ako keby to s učením mysleli vážne, aj keď sa to nemusí tak zdať, a ako môže byť zodpovednosť študentov za rozhodovanie kľúčovou súčasťou ich záujmu o vyučovanie a účasť na vyučovacej hodine.
Emócie v triede
David je zakladateľom a riaditeľom The Bear Educational Theatre v Prahe, najdlhšie pôsobiaceho anglického divadla v regióne. Pôsobil ako učiteľ angličtiny a školiteľ. Je tiež profesionálnym hercom s viac ako päťdesiatimi profesionálnymi divadelnými a filmovými úlohami. David sa špecializuje na preberanie postupov zo sveta zábavy a ich aplikáciu do vyučovania v triede. Verí, že vyučovanie je efektívnejšie, ak je zábavné.
Emócie v triede Tento workshop predstavuje aktivity, ktoré pracujú s emóciami. Zapájanie emócií zvyčajne spôsobuje, že žiaci sú mimoriadne nadšení a zaujatí tým, čo robia. Má to aj vítaný vedľajší účinok, vďaka ktorému sú hodiny viac zapamätateľné. Existujú silné dôvody na zapojenie emócií študentov v triede, tento workshop vám ukáže niekoľko praktických spôsobov, ako na to.
Rozvíjanie kognitívnych zručností
Klaudia Bednárová absolvovala PF UKF v Nitre, odbor anglický jazyk a literatúra – pedagogika. V roku 2009 založila anglické jazykové centrum The Bridge, ktoré sa v roku 2010 stalo jedným zo zakladajúcich členov Asociácie jazykových škôl SR a v roku 2020 medzinárodne akreditovanou jazykovou školou EAQUALS. Klaudia sa aktívne venuje vzdelávaniu dospelých a učiteľov. Je členkou predsedníctva AIVD, stála pri zrode Slovenskej komory angličtinárov a venuje sa vzdelávaniu učiteľov. V roku 2020 založila občianske združenie KOGNEO, ktorého cieľom je vzdelávať dospelých. V roku 2021 jej bola udelená cena TREND Podnikateľka roka 2022 a v roku 2023 získala jazyková škola The Bridge ocenenie „Najlepší vzdelávací program roka“.
Rozvíjanie kognitívnych zručností na hodinách angličtiny Workshop sa zameriava na prepojenie poznatkov o fungovaní mozgu a kognitívnych zručnostiach v procese učenia sa cudzieho jazyka. Povieme si o technikách, ktoré pomáhajú rozvíjať pamäť a koncentráciu. Budeme hovoriť a diskutovať o vplyve stresu na učenie, Maslowovej hierarchii potrieb a dôležitosti emocionálnej pohody študentov. Cieľom workshopu je poskytnúť učiteľom informácie aj praktické nástroje, vďaka ktorým môžu svoje hodiny viesť tak, aby boli efektívne, zábavné a prispôsobené potrebám študentov.