Učím už takmer jedenásť rokov a za ten čas som učila množstvo študentov v rôznom veku, pochádzajúcich z rôznych prostredí, s rôznymi cieľmi a úrovňami angličtiny. Mala som to potešenie učiť vo viacerých krajinách, vrátane viacjazyčných tried vo Veľkej Británii. V strednej Európe som už takmer osem rokov, takže mám celkom dobrú predstavu o tom, ako slovanským národom komplikuje ich materinský jazyk osvojovanie angličtiny.
Po tom, čo som absolvovala kurz Coaching Practitioner v The Bridge, som sa vďaka novým skúsenostiam jazykového kouča zlepšila aj v tom, ako pomôcť študentom identifikovať malé a zvládnuteľné kroky, ktoré sú potrebné na to, aby sa naďalej zlepšovali a dostali sa tam, kam nakoniec chcú. Zároveň som sa im naučila pomáhať pri nachádzaní a udržiavaní si motivácie k učeniu – keď vidia, aký pokrok robia, a uvedomujú si, že môžu dosiahnuť to, čo chcú, bez ohľadu na to, ako náročné sa to môže zdať na začiatku.
V predchádzajúcich jazykových školách, kde som pracovala, som našla úžasných kolegov a tiež viacero skvelých zamestnávateľov. Nakoniec som však cítila, že mi stále niečo chýba, a tak som sa nakoniec rozhodla posunúť ďalej. Uvedomila som si, že moje základné hodnoty sa v konečnom dôsledku nezhodovali s hodnotami miest, kde som pracovala. Teraz, keď poznám a chápem svoje vlastné hodnoty, môžem zaistiť, aby boli súčasťou môjho každodenného pracovného života, vďaka čomu budem spokojnejšia a šťastnejšia.
Cieľom mojej prednášky je pomôcť účastníkom identifikovať ich základné hodnoty, to, čo ich motivuje a núti ich ráno vstať a robiť svoju prácu, vrátane toho, čo ich vôbec priviedlo k učiteľstvu a vzdelávaniu. Potom budú diskutovať o tom, ako dosiahnuť, aby tieto základné hodnoty boli aj naďalej súčasťou ich každodennej práce, aby im pomohli naďalej sa radovať z toho, čo robia.
Vybrať si len jeden určujúci moment v mojej doterajšej učiteľskej kariére je náročné. Myslím, že to, čo ma v mojej práci napĺňa, nie sú veľké momenty, ale tie malé; keď vidím, ako študent zrazu pochopí niečo, s čím predtým zápasil, keď prvýkrát správne použije nové slovo/výraz/gramatickú štruktúru a vidím, ako sa jeho výraz tváre mení z neistoty, keď to skúša, na šťastie, keď si uvedomí, že to povedal správne, a keď si ja sama uvedomím vlastné zlepšenie mojich schopností ako učiteľa.
Aj tu je veľmi ťažké určiť jeden významný vplyv. Počas uplynulých rokov som mala tú česť pracovať s niektorými neuveriteľnými učiteľmi a pre niektorých inšpiratívnych šéfov či riaditeľov. Ochota kolegov pomôcť mi ako novému učiteľovi, poskytnutie materiálov a vysvetlenie aktivít, povzbudenie riaditeľov skúšať nové veci a podpora pri objavovaní nových aspektov kariéry v oblasti vzdelávania, príležitosti, ktoré som mala a ktoré som si nikdy nepredstavovala ako súčasť výučby TEFL, keď som sa prvýkrát prihlásila na kurz CELTA, a, samozrejme, môj priateľ, ktorý ma dotlačil k tomu, aby som sa na kurz vôbec prihlásila. Všetky tieto veci boli pre moju profesionálnu cestu veľmi dôležité.
Myslím, že moja vlastná otvorenosť a ochota skúšať nové veci, začať nové koníčky, spoznávať nových ľudí a podobne mi pomohli pri podporovaní mojich študentov v tom, aby robili to isté s angličtinou. Nikdy nie je neskoro naučiť sa čokoľvek a ja sama sa tak snažím žiť. Samozrejme, nie vždy to ide dokonale, ale chcem sa vo svojom živote neustále posúvať vpred a dúfam, že sa to prejaví aj v mojom vyučovaní.