Richard Fifield je skúsený kouč a mentor pôsobiaci vo Veľkej Británii. Má dlhoročné skúsenosti s riadením podnikov v počiatočnom štádiu a rýchlo rastúcich startupov. Poskytuje strategickú, finančnú, koučingovú a mentorskú podporu zakladateľom a majiteľom firiem.
Vybudovali ste si pôsobivé portfólio a spolupracujete s rôznymi klientami. Čo vás na vašej práci kouča a mentora najviac napĺňa?
Vidieť akýkoľvek pozitívny posun, naozaj iba toto. Práca, ktorú robím, má dve stránky. Je tu osobná stránka koučovaného alebo klienta, alebo akokoľvek ho nazveme. A potom je tu obchodná stránka. Pracujem totiž v prostredí, kde sa snažíme posúvať firmy dopredu. Myslím si, že najviac ma napĺňa, keď vidím pozitívny posun, a to môže byť pozitívny posun u jednotlivca alebo to môže byť pozitívny posun v biznise, ktorý smeruje k nejakému cieľu. Dúfam, že tieto dve veci sú navzájom prepojené a všetky dávajú zmysel.
Akým výzvam podľa vás mentori a kouči v súčasnosti čelia? Aké veci sa dejú?
Myslím, že je čoraz viac počet koučov a mentorov, čo vedie k ťažkostiam pri diferenciácii. Objavujú sa tisíce koučov. Veľa ľudí vidí tiež hrozbu v umelej inteligencii a možno v budúcnosti vás bude koučovať alebo mentorovať autonómny agent, syntetizátor alebo bot a táto technológia bude schopná analyzovať váš hlas, vaše nuansy, možno i vašu tvár, vašu mimiku a každý typ koučovacej výzvy a otázky, s ktorou by ste mohli vyrukovať. Stále si však myslím, že ľudia sa nevyvíjajú tak rýchlo ako technológie. A umelá inteligencia a ľudia budú vždy potrebovať ľudí, ktorí s nimi budú komunikovať, aby dosiahli čo najlepší výsledok.
A o vlastnostiach koučov existuje veľa klišé, ale myslím si, že autentickosť je jednou z hlavných. Ak nie ste autentický a máte uhol pohľadu, ktorý sa snažíte presadzovať, klienti to zistia. A na konci je ten kľúčový bod, ku ktorému sa chce každý dostať, a to je vzťah postavený na dôvere. Ľudia môžu mať veľa rôznych koučov, veľa rôznych mentorov. Môže to byť ich babička. Môže to byť rovesník, môže to byť ktokoľvek a čokoľvek. Ale v určitom momente najdôležitejší nástroj, ktorý vám nesmie chýbať, je schopnosť vytvoriť si dôveru s osobou alebo tímom, s ktorým pracujete.
Ďalšou vlastnosťou je, že musíte tvrdo pracovať, aby ste sa učili a prehlbovali svoje znalosti v obore. Nemôžete sa spoliehať len na to, že ak ste absolvovali dvojdňový koučovací víkend a viete niečo o podnikaní, ste automaticky predurčený dosiahnuť niečo naozaj veľké. Je to o úplnom a neustálom prehlbovaní svojich vedomostí, aby ste mohli dosiahnuť ten správny výsledok.
Ako sa podľa vás bude v budúcnosti vyvíjať koučovanie a mentoring?
Ja do toho vstupujem z obchodného hľadiska. Biznis je jednoducho bláznivý. Hýbe sa šialeným tempom, rozličné názory sa cez sociálne médiá šíria nevídanou rýchlosťou. Môžeme sa zmeniť my, môžu sa zmeniť vlády, môžu sa zmeniť premiéri. Všetko sa rýchlo hýbe, a ak ste podnikateľ, je niekedy ťažké to zvládnuť. A okrem toho musíte riadiť ľudí. Ak ste firma založená na ľuďoch, čo je opäť čoraz ťažšie, je ťažké riadiť ľudí v podnikaní. Takže budúcnosť je taká, že ako podnikateľ budete potrebovať čo najviac pomoci, aby ste sa udržali na vrchole meniaceho sa prostredia. A to je podľa mňa budúcnosť koučingu a mentoringu. Ten je tu na to, aby im pomohol vyrovnať sa s týmto neustále sa meniacim prostredím. A ako som už povedal, ľudia sa nevyvíjajú tak rýchlo ako umelá inteligencia. V skutočnosti si myslím, že väčšina ľudí je pravdepodobne rovnaká ako pred tisíckami rokov, zatiaľ čo technológia sa jednoducho zbláznila.
A môj názor je, že jednoducho nedokážeme držať krok. Preto budú ľudia čoraz viac vystavení riziku a možno ich naozaj nahradí nejaký druh umelej inteligencie, a to bude na ľudí vyvíjať ešte väčší tlak. A z obchodného hľadiska je ťažké udržať si konkurencieschopnosť aj v krátkodobom a strednodobom horizonte a myslím si, že na to potrebujete čo najviac podpory. Či už sa bavíme o pomoci z hľadiska koučingu a mentoringu alebo z hľadiska obchodného poradenstva. Svet sa točí okolo vás a vy musíte prispôsobiť svoj štýl, svoje správanie, aby ste vedeli so všetkým udržať krok. Aj zákony sa menia veľmi rýchlo. Takže opäť toho máte toľko na starosti, že si myslím, že naozaj pomáha najmä nezávislý pohľad na vec. To je jedna z vecí, ktoré mi ľudia hovoria. V podstate potrebujú niekoho iného, kto ich udrží pri zemi, keď sa svet rýchlo mení.
Podnikatelia majú radi výzvy, však?
Áno, majú. Mohlo by sa zdať, že skutoční podnikatelia sa nedajú koučovať. V skutočnosti sa ale koučovať dajú, iba majú svoj vlastný spôsob myslenia a idú si za svojím.
Ak by ste sa zamysleli nad jednou z tém, o ktorej aj často diskutujem s ľuďmi, je to otázka, čo robí podnikateľa skvelým. Je to charizma, nebojácnosť a znalosti v danej oblasti. Je dôležité mať dostatok charizmy, aby ste dokázali zjednotiť ľudí, dotiahnuť veci do konca a presvedčiť klientov. Treba byť nebojácny a riskovať. A predpokladom je, že ide o vypočítané riziká, pretože musíte vytvoriť konkurencieschopný balík produktov. A posledné, je nutné naozaj poznať svoju oblasť aby ste v nej mohli ísť do hĺbky. Vďaka tomu pochopíte klientov a vytvoríte naozaj skvelé produkty, ktoré sú trhu šité na mieru.
Čo by ste poradili niekomu, kto práve začína svoju mentoringovú či koučingovú kariéru?
Skúsim to povedať zo svojho uhla pohľadu, ktorý sa týka skôr firiem a biznis koučingu. Rada, ktorú vždy dávam, možno znie ako klišé. Je to učiť sa, prehlbovať prax, využiť každú príležitosť koučovať. Ale moja najväčšia rada je, aby ste čo najviac nadväzovali kontakty. Choďte von a rozprávajte sa s ľuďmi, potenciálnymi klientmi, inými koučmi. Niekde v tejto fáze potrebujete nájsť aj svojho supervízora.
Trénujte, učte sa, choďte a robte nezvyčajné veci. Snažte sa nájsť niečo, čo zafunguje s vašou osobnosťou a s vašou špecializáciou. Choďte medzi ľudí a rozprávajte sa s nimi, neseďte doma. A uznávam, že dnes sa dá mnoho vecí zvládnuť online, no vyjdite von a zistite, čo sa skutočne deje, pretože práve vtedy sa začnete naozaj učiť o svojej konkrétnej oblasti, nech ste kdekoľvek. Je v tom skrytá istá nápoveda, ako si nájsť svoju špecializáciu, svoj ‚niche‘. Niektorí ľudia, a toto môže byť trocha kontroverzné, majú radi aj akýsi „koučing zadarmo“, ak to tak môžeme nazvať.
Ale myslím si, že z môjho pohľadu na budovanie podnikania je dôležité mať určitú špecializáciu, je dôležité mať konkrétnu oblasť, na ktorú sa môžete zamerať a budovať na nej svoju značku. Ak takú špecializáciu nemáte, klienti môžu byť zmätení, a pravdepodobne vás v takom prípade predbehne konkurencia.
Hojnosť je možno ďalší dôležitý princíp. Je to zaujímavý koncept, pretože čím viac si osvojíte tento prístup, tým častejšie sa môže stať, že odporučíte potenciálnych klientov iným koučom, ak zistíte, že ich potreby nespadajú do vašej špecializácie. Môžete dokonca zistiť, že pre konkrétnu vec nie je koučing tou správnou cestou. V takom prípade môžete klienta nasmerovať na mentora, ktorý presne vie, čo robiť. Ak mentor už má za sebou stovky podobných prípadov, klientovi môže stačiť stráviť s ním pol dňa, aby vyriešil svoj problém a posunul sa ďalej.
Tento prístup tiež zahŕňa budovanie siete. Vytvárate si sieť ľudí, ktorým dôverujete, a zároveň budujete dôveru klientov, ktorým viete odporučiť tých správnych odborníkov. Preto sa vždy snažte zdieľať zdroje, zapojiť ostatných a uplatňovať princíp hojnosti.
Myslím si, že je to dobrý spôsob, ako fungovať ako kouč – podeliť sa o svoje skúsenosti a budovať vzťahy, čím zároveň prehlbujete svoje vlastné učenie a vytvárate efekt siete.
Budovanie sietí vám navyše môže priniesť nové príležitosti na koučovanie. Keď začnete hovoriť s ľuďmi vo svojej sieti o tom, čo robíte, často sa stane, že niekto povie: ‚Vlastne by som si to chcel vyskúšať.‘ Je šanca, že získate hneď niekoľko ľudí, ktorých môžete koučovať – či už zadarmo, alebo ako pro bono službu. A to je úplne v poriadku, pretože počas celého tohto procesu sa učíte.
A samozrejme, ak pre niekoho urobíte dobrú prácu, väčšina firiem to ocení. Je to ako nájsť ložisko zlata. Najprv objavíte len malú žilu na povrchu, ale keď začnete kopať, môže sa vám otvoriť väčšie ložisko. Podobne je to pri koučovaní – nájdete niekoho, kto povie: „Wow! To mi naozaj pomohlo,“ alebo: „Z toho bol reálny výsledok.“ Taký človek vás často odporučí niekomu ďalšiemu, komu by ste mohli pomôcť.
Takto postupne prenikáte hlbšie do svojej špecializácie, svojho „niche“. Myslím si, že toto je cesta, ktorou by ste sa mali uberať pri zakladaní firmy – zamerať sa na svoje špecializované oblasti a budovať na nich.