Erasmus+ ponúka pestrú škálu možností pre profesijný a aktualizačný rozvoj pedagógov, no niekedy môže byť veľký výber na škodu, najmä ak netušíme, na aké kritériá sa v širokej ponuke pozerať. Ako si vybrať ten správny kurz tak, aby sme sa nesklamali a dostali presne to, čo od neho očakávame? Rozprávali sme sa s odborníčkami na Erasmus+ mobilitu, ktoré ju zastrešujú v The Bridge.
Barbora Gecseová
Projektová manažérka, ktorá sa špecializuje na medzinárodné projekty, primárne na projekty Erasmus+ . Okrem zabezpečovania mobilít pre lektorov sa posledné roky venovala najmä projektu HLT.Digital, na ktorom škola The Bridge spolupracovala s viacerými významnými zahraničnými partnermi.
Andrea Záhumenská
Teacher trainerka, akreditovaná EMCC koučka a Director of Studies. V The Bridge je zodpovedná za kvalitu výučby a vedie celý lektorský tím, ktorý podporuje v profesionálnom raste.
Aké sú vaše doterajšie skúsenosti s projektami cez Erasmus?
Andrea: Ja som absolvovala dve hospitácie a rôzne kurzy prostredníctvom Erasmus+ v zahraničí. Vysielali sme a vysielame našich lektorov na kurzy a tak isto som spolutrénovala kurz, ktorý bol zaradený do Erasmus + financovania.
Barbora: V škole The Bridge pôsobím ako projektová koordinátorka a manažérka, čo znamená, že sa predovšetkým venujem projektom v programe Erasmus, keďže sme vzdelávacia inštitúcia. Projekty píšem, koordinujem ich realizáciu a vyhodnocujem ich.
Aký prínos má spolupráca na projektoch pre vašu školu a lektorov?
Barbora: V The Bridge do mobilitných projektov zapájame lektorov a zamestnancov z nášho administratívneho tímu. Tí samozrejme zlepšujú svoje zručnosti na individuálnej báze, no pre nás ako organizáciu to znamená aj to, že prinášajú nové náhľady, perspektívy do vzdelávacieho procesu, najnovšie trendy, aj konkrétne aktivity, ktoré sa môžu hneď využiť, čím sa zvyšuje profesionalita a odbornosť školy celkovo. Dozvedáme sa o rôznych vzdelávacích ekosystémoch a štruktúrach v rôznych krajinách, môžeme tak porovnávať, zlepšovať alebo naopak prinášať zmeny aj mimo našej organizácie a krajiny.
Andrea: V podstate na Slovensku nie je škola, ktorá by fungovala podobne ako my, s podobnou štruktúrou a procesmi, takže ak sa chceme učiť novým veciam, prípadne sa inšpirovať, musíme hľadať partnerov v zahraničí. Lektori majú v kurzoch možnosť naučiť sa novým zručnostiam, prípadne cez hospitácie porovnať kvalitu hodín poskytovaných v našich kurzoch a v zahraničí. Pre mňa bolo pri prvej hospitácii v jazykovej škole v Oxforde pred niekoľkými rokmi veľmi príjemným zistením, že naši lektori sú rovnako dobrí, profesionálni a kvalitní.
Barbora: Takto sa môže dobrá prax rýchlo prenášať zo školy na školu, z krajiny do inej krajiny, prípadne môže vzniknúť spolupráca, v rámci ktorej sa budú hľadať práve nové zaujímavé riešenia. Pre nás je napríklad dlhodobou výzvou pracovať s motiváciou lektorského tímu, hlavne v súčasnosti, keď primárne pracujú online.
Nie je to však iba o posielaní lektorov a zamestnancov preč. V The Bridge na mobility aj prijímate.
Barbora: Áno, konkrétne prijímame na hospitácie a sme poskytovateľmi teacher development kurzov a stáží. Veľmi nás to teší, pretože priviesť niekoho na Slovensko, keď sú v ponuke iné omnoho zaujímavejšie krajiny, je taký malý zázrak, ktorý je výsledkom dlhodobej práce celého tímu. Tiež si myslíme, že nám k tomu pomáha práve spolupráca na medzinárodných projektoch, či už v pozícii partnerov alebo koordinátora KA2 projektu – HLT.Digital, kde platí práve to, že účastníci majú ešte pred výberom cieľovej školy možnosť spoznať aktivity a filozofiu školy.
Andrea: Projekt HLT.Digital nám priniesol nielen nové kontakty, ale mali sme možnosť osobne sa stretnúť s odborníkmi, ktorí vo svete ELT veľa znamenajú a veľa urobili.
Bohaté skúsenosti okrem HLT máte aj s projektom KA1, v rámci ktorého vašich lektorov posielate na mobility. Aké sú vaše doterajšie skúsenosti so zahraničnými školami a inštitúciami?
Barbora: Čo sa týka dokumentov a komunikácie, tie sú vždy v poriadku, no čo sa týka obsahu kurzov, máme aj negatívne skúsenosti.
Andrea: Je to čiastočne spôsobené tým, že naši lektori majú nastavený CPD systém už niekoľko rokov, pracujú so skvelými teacher trainermi, čo logicky spôsobuje, že majú vysoké očakávania od kvality kurzov. Veľmi veľa urobí dobrý tréner/školiteľ, ktorý je nielen dobrý lektor ale aj odborník v danej oblasti, úroveň angličtiny ostatných účastníkov, a samozrejme snaha organizátora zabezpečiť to, čo bolo sľúbené.
Barbora: Ako sa vyhnúť sklamaniam, nad tým ešte hútame sami, určite by sme ocenili nejakú formu recenzií na kurz a hodnotenia kvality vo viacerých aspektoch aj zo strany Európskej komisie.
Podľa čoho spoznáme dobrý kurz?
Andrea: Nájsť dobrý kurz nie je ľahké. Zoznam poskytovateľov je dlhý, ponuka kurzov bohatá, ale „nie je všetko zlato, čo sa blyští.“ Je potrebné si podrobne preštudovať obsah kurzu, pozrieť sa, kto je školiteľ, či je už určený, alebo ho budú hľadať, až keď bude jasný záujem o kurz.
Barbora: Ak je lektor známy, treba sa pozerať na to, aké má vzdelanie a certifikáty, metodológiu či filozofiu, a to isté platí aj o poskytovateľovi. Mnoho kurzov v súčasnosti nič podobné neponúka, a bohužiaľ, nám sa to nepríjemne ukázalo v praxi.
Ako napríklad?
Barbora: Napríklad sa viaceré kurzy spájali do jedného s pozlátaným programom, a dopadlo to tak, že lektorka v kurze Business English ťukala idiómy do Google prehliadača, aby im porozumela. Samozrejme, je v poriadku, ak je cieľom mobility networking a načerpanie novej motivácie vďaka oddychovému pobytu na slniečku pri mori, ale pokiaľ vás zaujíma kvalitný obsah kurzu, nebojte sa skontaktovať s poskytovateľom kurzu a pýtať sa na lektorov a konkrétny program.
Andrea: Ja by som si ešte pozrela aj odporúčania a informácie z predchádzajúcich ročníkov kurzov.
Barbora: Netreba zabúdať ani naúroveň znalostí a jazyka účastníkov. Pokiaľ mám záujem o kurz, kde je dôležitá výmena skúseností, kde je dôležité rozprávať a porozumieť zložitejším konceptom, je žiaduce, aby sa vzdelávacieho procesu a jeho aktivít mohli zúčastniť všetci účastníci v približne rovnakej miere, preto si všímam aj to, či poskytovateľ kurzu uvádza požiadavky na účastníkov a minimálnu jazykovú úroveň. Inak sa môže stať aj to, že budem hodiny sedieť a počúvať veci, ktoré vlastne poznám a deje sa to aj práve kvôli tomu, že v kurzoch sa spájajú účastníci s nulovými až po dlhodobé skúsenosti, či s rôznymi úrovňami jazyka kurzu.
Podľa čoho hodnotiť správny kurz?
Andrea: Ak chcem ísť na kurz, je dobré presne vedieť, čo od neho očakávam, aké sú moje ciele a ako sú napojené na ciele školy a čo očakávam, že mi kurz prinesie. Je málo zameriavať sa na ponuky kurzov v mestách pri mori alebo v mestách, ktoré som zatiaľ nenavštívila. Ak mám nastavené očakávania a ciele, bude sa mi ľahšie hodnotiť, nakoľko boli splnené, prípadne nakoľko boli nerealisticky nastavené.
Barbora: Presne tak, tieto očakávania a ciele by sa mali zladiť ešte pred vyslaním na kurz/mobilitu. A v súvislosti s tým sa pri výbere kurzu treba pozerať aj na počet hodín, ktoré sa venujú priamo téme, ktorá ma zaujíma. Je samozrejmé, že v kurzoch sú nejaké úvodné aktivity na zoznámenie, záverečné ocenenie a predstavenie školy, učiteľov danej školy a podobne, ktoré pomáhajú zlepšiť dynamiku skupiny a naplniť viaceré ciele programu Erasmus, no kurz by mal spĺňať určitú dotáciu hodín, ktoré sa venujú priamo téme, v ktorej sa chcem vzdelávať, a aby tieto aktivity nešli na úkor toho. Podľa štandardov kvality pre Erasmus program „A day of physical course activities must include at least five hours of learning activities (the minimum duration can be applied on average, taking into account all working days of the course). Other activities should complement the formal learning activities to enhance social, cultural and professional interactions between participants.”
Chcete sa dozvedieť o programe Erasmus+ viac? Prečítajte si, čo robiť, ak chcete absolvovať kurz v rámci mobility Erasmus+ alebo si prezrite Kurzy pre učiteľov, ktoré ponúka priamo The Bridge.